Sprzedaż kierowana do klientów z pokolenia Y, czyli tych którzy osiągają obecnie wiek 18-30 lat stanie się w najbliższych latach jednym z ważniejszych fragmentów rynku. Szacuje się, że aż 40% decyzji konsumenckich przypadnie tej właśnie grupie. Warto zatem wdrożyć stosowne narzędzia maksymalizujące sprzedaż.

Komunikacja – podstawa zaistnienia w świecie

Pierwszą kwestią, jaką należy rozważyć przy zwiększeniu zainteresowania nowym typem klientów (czyli pokoleniem Y) jest wdrożenie stosownych metod komunikacji z firmą.

Raporty wykazują, że osoby te w znacznie mniejszym stopniu korzystają z kontaktów telefonicznych z firma. Również mniej chętnie odwiedzają biura i salony. Oznacza to, że informacje o firmach pobierają z internetu, prasy i telewizji – mniej zaufania mają do ofert reklamowych, broszur, gazetek i konsultacji telefonicznych.

Skąd czerpią wiedzę i jak ją tam pokierować?

webs

Osią, na której powinna skupić się komunikacja firmy będzie internet.

W nim kanały dystrybucji treści powinny być liczne, bo również niewielu klientów zagląda na strony producentów.

 

Konsumenci pobierają informacje z:

  • forów internetowych – możemy zastosować metody marketingu wirusowego. Podając się za zwykłego użytkownika warto opisać jakiś produkt w taki sposób, jakby się go używało osobiście. Nie idealizować go, wskazać jakąś wadę, ale też ogólnie pochwalić. Ewentualnie można wskazać na trochę gorszą ofertę konkurencji.
  • blogów – firma może prowadzić własnego bloga by udzielać użytkownikom wsparcia za pomocą darmowej wiedzy – jeżeli temat jest gorący i chętnie komentowany to klienci sami wejdą na blog i zasięgną rad. Można również wykupić artykuły sponsorowane u blogerów, którzy zajmują się daną tematyką.
  • z mediów społecznościowych – tu głównie facebook. Nieliczni korzystają z google+, albo instagramu, czy twittera. Na facebooku możemy założyć fanpage, ale należy rozważnie przemyśleć jaki jest sens posiadania takie profilu. Nieumiejętne wykorzystanie tego narzędzia raczej odstraszy klientów, nich wzbudzi w nich jakąkolwiek ciekawość. Główną zaletą mówienia o marce na facebooku jest wzbudzanie emocji i budowanie relacji.
  • z serwisów informacyjnych, publicystycznych – warto monitorować media w poszukiwaniu informacji które mogą sprzyjać naszym działaniom, bądź im grozić. Warto wczuć się w rolę potencjalnego nabywcy i chcąc kształtować jego myślenie powinniśmy starać się zapewnić własnej firmie pozycję przyjaznej marki – takiej, do której klient może się zwrócić nawet w kryzysie. Monitoring mediów to też podstawa analizowania trendów konsumenckich – warto według nich planować swoje przyszłe działania – rozszerzać również gamę produktów czy usług.

 

Monitoring internetu

Istotnym narzędziem do kontroli informacji o naszej firmie i tematach z nią bezpośrednio monitoringzwiązanych okazuje się monitoring słów kluczowych – czyli wybranych fraz które nas interesują.

Możemy go prowadzić samemu za pomocą czytnika RSS wyszukiwarki google (co nie obejmie niektórych treści zamkniętych – jak na przykład mediów społecznościowych), albo zlecić monitoring odpowiedniej firmie. Taka usługa oferuje cykliczne raporty oraz powiadomienia, dzięki którym będziemy mogli precyzyjnie reagować na kryzysy w razie niezadowolenia klientów.

 

Pisząc o internecie trzeba również liczyć się z rynkiem smartphonów i tabletów

Klienci pokolenia Y to największy odsetek użytkowników urządzeń mobilnych. W Polsce wielkość rynku mobilnego określa się na 24% populacji (raport z grudnia 2013) – to bardzo dużo jak na tak wschodzący trend. Z tego około 60% osób można zakwalifikować do pokolenia Y.

Trzeba przyznać, że choć strategie marketingowe nie obejmują jeszcze pełnego wykorzystania mobile, to może się to okazać szczególnie popularne za 2 lub 3 lata. Z tego względu wielu przedsiębiorców dostarczających usługi lokalne już wdraża swoje firmy w takie rozwiązania. Są one często kosztowne, ale możliwości są niebotyczne. Pamiętać należy, że kreowanie marki w mediach ma się zupełnie inaczej do funkcjonowania sklepu stacjonarnego – a im szybciej rozkręcimy interes, tym lepiej.

 

Atuty firmy w oczach klientów

W komunikacji z klientami określanymi jako pokolenie Y należy mieć na uwadze kilka czynników, które są uznawane za szczególnie ważne.

  • indywidualne podejście do klienta – cenione jest jako coś nadmiarowego (co jest zaletą), a jeżeli zajmujemy się branżą, w której indywidualne podejście jest normą, warto zadbać o pozytywne wrażenia, możliwość krytyki i wdrażanie nowych, dedykowanych rozwiązań odpowiednich dla danego klienta. Brzmi to niewyobrażalnie, ale mając np. sklep narciarski oprócz dopasowania sprzętu możemy nakłonić również konsumenta do zaangażowania się w konkurs facebookowy – zwycięzca otrzyma wycieczkę.
  • istotny jest szybki i wygodny kanał komunikacji z firmą – jeżeli zepsuł mi się telefon piszę do firmy, a ta natychmiast proponuje mi naprawę (wskazując punkt naprawy lub adres wysyłki) oraz telefon zastępczy.
  • Jeżeli nasza marka ma lepsze relacje z klientami warto również posiadać kanał do komentowania nowych produktów – użytkownicy chętnie wezmą udział w doradzeniu, co można wprowadzić na rynek i jakie to powinno mieć funkcjonalności. Nie na darmo używa się też pojęcia prosumenta – przykładem serwisu, na którym można stworzyć własne klocki LEGO jest lego.cuusoo.com 

Metody opisane w tym artykule wymagają podejścia strategicznego – długoterminowego. Rozwiązania należy wdrażać kompleksowo, poprawiając poszczególne obszary działalności firmy. Wiele przedsiębiorstw i marek istnieje już w internecie, ale czy uda im się sprostać twardym regułom rynku za kilka lat?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps