Co to jest profil zaufany ePUAP?

Świat idzie do przodu, polski system administracji publicznej również. Państwo próbuje wdrożyć unowocześnienia, między innymi dotyczące zakładania działalności gospodarczej. Od 1 lipca 2011 roku można złożyć wniosek o wpisaniu do CEIDG on-line. Jednak, aby było to możliwe, wnioskodawca musi posiadać podpis elektroniczny lub profil zaufany.

Profil zaufany elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP) to zbiór informacji opisujących podmiot lub osobę będącą użytkownikiem konta an ePUAP. Informacje te muszą być potwierdzone prze organ do tego uprawniony. Taki profil pomaga w potwierdzeniu tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Usługa ta jest bezpłatna i wymaga tylko jednej wizyty w urzędzie, gdzie trzeba złożyć podpis.

Do czego służy taki profil? Do ułatwiania życia tym, którzy nie lubią tracić czasu na stanie w kolejkach w urzędowych korytarzach. Posiadacz takiego profilu może załatwiać swoje sprawy nie wychodząc z domu. Wystarczy zalogować się na stronę epuap.gov.pl, wybrać odpowiednią zakładkę z usługą, którą chcemy zrealizować, wypełnić wniosek i podpisać go profilem zaufanym.

Profil zaufany to bezpłatna alternatywa dla elektronicznego podpisu weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Do złożenia tego podpisu nie jest wymagane żadne dodatkowe urządzenie. Wystarczy komputer z dostępem do internetu. Profil zaufany współpracuje z wieloma przeglądarkami. Profil taki jest zabezpieczony technologiami kryptograficznymi takimi jakie stosują centra wydające podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem. Ponadto każde logowanie do systemu ePUAP wymaga podania loginu oraz hasła, a także adresu e-mail, na który wysyłany jest jednorazowy kod aktywacyjny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps