Co to właściwie jest marka?

ArmaniIstnieje wiele definicji pojęcia marka. Trudno jest wskazać w literaturze jedną, czy najlepszą. Funkcje marki zmieniały się w czasie, tak samo, jak jej istota i cechy.

Marka jest czymś więcej niż sam produkt. Stanowi bowiem połączenie nie tylko fizycznych wartości, ale także obietnic producenta. Markę traktuje się jako spełnioną obietnicę – prawdziwe marki dotrzymują składanych obietnic a przy tym zachwycają klientów…

wystawa

Marka jest zbiorem wartości dodatnich, będących ponad fizyczną postacią oferty. Jest ona utożsamiana z rynkowym wizerunkiem produktu, czyli z pewnym wyobrażeniem konsumenta na temat tego, co może zyskać, decydując się na jego zakup. Jest to więc umowne zobowiązanie producenta do dostarczania klientowi określonego zestawu pozytywnych cech oraz korzyści wraz z markowym produktem. Wydaje się, że właśnie tego rodzaju rozumienie stanowi o istocie marki. Kupujemy tak naprawdę często pewne konkretne cechy i korzyści a nie sam produkt.

coca-cola

Co więcej, udowodnione jest, że klienci wykazują właśnie większe przywiązanie do powszechnie znanych produktów. Wynika to przede wszystkim z zaufania zmniejszającego ryzyko zakupu, a także z przyspieszenia samego procesu wyboru. Marka stała się swoistym reduktorem ryzyka – zakładamy, że znana i sprawdzona marka jest gwarantem zadowolenia związanym z zaufaniem.

Wykorzystując tę terminologię, marka stanowi także reduktor czasu. Obecnie, kiedy do konsumenta docierają informacje o rożnego rodzaju towarach i usługach oferowanych na rynku, marka zaczęła odgrywać rolę informatora. Jest tak jakby drogowskazem w odczuwanym przez nas natłoku danych, zwanych smogiem informacyjnym, utrudniającym obiektywną selekcję ofert dostępnych na rynku. Nabywca mający dokonać wyboru danego rodzaju produktu sięga częściej po markę po prostu z wygody, oszczędzając przy tym sporą ilość czasu.

supermarket

Istotna jest także potrzeba posiadania pewnych określonych dóbr wynikająca z przekonania, że znane to lepsze a często także droższe.  Dochodzi zatem jeszcze jeden aspekt marki –  kupując niektóre produkty markowe tworzymy tym samym swój własny wizerunek. Marka stała się bowiem symbolem statusu, przynależności do danej grupy społecznej czy wyznawanej ideologii. Ze względu na ten symboliczny charakter marki można ją nazwać także narzędziem komunikacji niewerbalnej. Za pomocą produktów markowych możemy komunikować się z otoczeniem. Ten aspekt marki zdaje się być dla konsumentów coraz istotniejszy. Ponadto marka zapewnienia w ten sposób naszą tożsamość – w coraz większym stopniu przynależność do danej społeczności uwarunkowana jest właśnie marką.

chanel

Zwraca się jeszcze uwagę na dwa aspekty powodzenia marki. Po pierwsze, współcześni konsumenci mający tak ogromny wybór asortymentu nie mają powodów, aby kupować coś, co nie sprawi im po prostu radości. Przyjemniej kupować jest  znane produkty markowe. Po drugie, dobre marki przekazują właściwe przesłanie. Każda marka jest swoistym komunikatem niosącym odpowiedni przekaz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps