Emocje w biznesie – w czym mogą pomóc, a w czym przeszkodzić?

Niezależnie czy działamy wewnątrz, czy na zewnątrz firmy, powinniśmy mieć na względzie czynnik emocjonalny. Pozwala on dostosować się do sytuacji wedle oczekiwań innych osób. Będąc menedżerem trafne będzie zrobienie dobrego wrażenia na swoich pracownikach i zmotywowanie ich. W relacji z klientem cenniejsze będzie wyczucie pragnień klienta oraz dostosowanie ich do swoich oczekiwań.

Czym są emocje

Najważniejsze jest rozpoznanie własnych uczuć, którymi się kierujemy w danych sytuacjach. Warto zdefiniować własną postawę, nastawienie do różnych spraw, przeanalizować motywacje by móc zrozumieć proces podejmowania decyzji. Emocje wspierają się na kalkulacjach i nimi zarządzają. W naukach psychologicznych i psychospołecznych definicje emocji są bardzo rozległe: emocje mają wpływ nawet na strategiczne decyzje jakie podejmujemy, zdawałoby się, przy wykorzystaniu „czystej” logiki.

Czy kalkulacja leży na przeciw emocji?

Kalkulacja wskazuje na koszta, pokazuje kierunki inwestowania, rozwoju firmy, informuje o konieczności wprowadzenia oszczędności, czy optymalizacji działów ale czy można funkcjonować wyłącznie używając myślenia analitycznego i syntetycznego?

Jerzy Ciszewski niedawno wspominał na swoim blogu, że doświadczenie osobiste warunkuje emocje w biznesie. Wkład własnych pieniędzy w przedsięwzięcie sprawia, że ludzie doceniają czynnik emocjonalny niezależnie od tego, czy wpływa on na zwiększenie ostrożności, czy podjęcie ryzyka. Kalkulacja jest również potrzebna, ale dotyka nas zazwyczaj post factum, a przecież nie da się idealnie zaplanować długoterminowych inwestycji, przewidzieć trendów i turbulencji rynkowych.

rozwoj

Emocje towarzyszą nam zawsze i choć pozbawione są elementu planowania, pozwalają nam dostrzec czynnik ludzki, który liczby zupełnie pomijają.

Słowem, są ważne wszędzie tam, gdzie wchodzimy w relacje z ludźmi.

Rozwijaj siebie i swoich ludzi

Warto zatem podnieść swój poziom inteligencji emocjonalnej, szczególnie jeżeli prowadzi się własną działalność gospodarczą, zajmuje relacjami handlowymi czy jakimkolwiek innym działaniem dotyczącym relacji z ludźmi. Dla kluczowych pracowników można zamówić odpowiednie szkolenia.

Emocje okazują się cenne nawet w przypadku zarządzania i inwestowania – menedżerowie dużo rozważniej wydają firmowe pieniądze gdy przyjdzie im poprzeć to własnym doświadczeniem, albo gdy decyzje te mają pokrycie w ich pozycji, czy kieszeni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps