Jak zdobyć klienta z pokolenia Y – część 1 – opis problemu

mlodoscDownshifting to określenie które stosuje się głównie w opisie ludzi z pokolenia Y – będących obecnie w wieku około 20 lat. Pragnę zauważyć, że jest to zupełnie inna grupa ludzi od osób starszych. 20-latkowie myślą innymi kategoriami…

Przedstawiam dwa artykuły pomagające w zrozumieniu i dotarciu do takiego klienta.

Downshifting

polega na spowolnieniu pędu ku karierze, ku zarabianiu pieniędzy na rzecz czerpania radości z życia rodzinnego, osobistego, czy towarzyskiego. Ludzie coraz częściej w mniejszym stopniu angażują się w swoją pracę, na rzecz maskymalizacji radości w życiu.

 

Trend obserwowany jest już od pięciu lat w Polsce, a samą teorię stworzono na bazie amerykańskich analiz socjologicznych już ponad dekadę temu.

Problem tkwi w kulturze

Na Uniwersytecie Wrocławskim prof. Stanisław Pietraszko sformułował tezę, że kultura to sposób bycia podług wartości. Można dostrzec w tym pewną zasadność wobec poruszanego problemu.

Dwudziestolatkom towarzyszą zupełnie inne wartości niż 40- czy 30-latkom.

Chcąc skutecznie sprzedawać, należy się przyjrzeć, czym te osoby tak radykalnie różnią się od starszych.

Kilka fenomenów

Badania i opinie wskazują na takie zjawiska:

zakupy

  • Ludzie młodzi chcą żyć pełnią życia. Nie boją się eksperymentować (często ze swoim zdrowiem), korzystają z różnych atrakcji, chętniej podróżują – nie tylko turystycznie
  • Często nie posiadają pragnień by się ustatkować. Chętniej pracują z pasji – angażują się w to, co lubią robić i stronią od nudnej pracy. Motywacja awansu i pieniędzy nie jest już najważniejsza w ścieżce kariery.
  • Tradycyjny model rodziny i miłości nie dotyczy już wszystkich bez wyjątku (choć nadal większość z niego korzysta). Na łamach mediów dla ludzi młodych częściej opowiada się o relacjach seksualnych, które 15 lat temu były w Polsce nie do pomyślenia.

  • Zmieniły się też relacje społeczne. Psycholog Janusz Czapiński uważa, że znacznie wzrosła wartość przyjaciół, a rodzina nie często stanowi już najważniejszy punkt odniesienia. Młodzi często emigrują do większych miast i tam pozostają na długie lata – z dala od rodzinnego domu.

  • Zmieniło się również postrzeganie świata – jest bardziej globalne ze względu na dostęp do informacji i możliwość budowania relacji z ludźmi poznanymi na całym świecie. Postuluje się również, że młodzi posiadają niższe poczucie narodowe – co nie oznacza, iż nie czują się Polakami.

Pędzący światswiat

Ważnym czynnikiem zmiany jest doświadczenie pokoleniowe. Ludzie młodzi widzą, co dzieję się z ich rodzicami – nie chcą powtarzać ich błędów, toteż zmieniają model życia. Współcześnie, dzięki internetowi, dostęp do wiedzy jest dużo łatwiejszy – łatwiej można zasięgnąć opinii, dowiedzieć się o czymś, czego jeszcze się nie próbowało. To podnosi standard życia. I nie chodzi wyłącznie o zdrowie.

Zmienił się również model zatrudnienia – współcześnie okres zatrudnienia ludzi młodych w jednej firmie to rok/dwa lata. Ich rodzice zwykli pracować u tego samego pracodawcy znacznie dłużej – 5, 10 lat.

Zmiana czasów zmienia nastawienie ludzi.

Podnosi się głosy, że rzeczywistość przyspiesza. Wystarczy spojrzeć na rozwój internetu – jeszcze piętnaście lat temu był w powijakach, a teraz zaczyna wyprzedzać nakładem inne media. Pokolenie Y przywykło do zmian świata bo uczestniczy w nich od swojej młodości. Interesujące jest również to, jakie problemy mają ludzie starsi, którzy niekoniecznie potrafią odnaleźć się we „współczesności młodszych”.

I obie te współczesności są różne

Na przykład użytkownikami urządzeń mobilnych (smartphonów i tabletów w 70% są ludzie młodzi – 15 do 28 lat), reszta to głównie przedsiębiorcy, dziennikarze, programiści i inni, którzy korzystają z tych urządzeń zawodowo. To pokazuje, że do ludzi młodych należy kierować komunikację (dystrybucję i promocję) zupełnie innymi kanałami, niż do 40-latków.

Nie chcę jednak uogólniać przedstawionych tu tez. Zmianę zauważa się u wielu jednostek w wieku około 20 lat, co nie oznacza, że wszyscy są tacy.  Trzeba zatem się wystrzegać generalizowania i stale szukać metod na dobór grupy docelowej.

W kolejnym wpisie przedstawię techniki sprzedażowe i marketingowe, którymi można się posłużyć chcąc dotrzeć do klienta pokolenia Y.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps