Monitoring działań klientów już niebawem

Technologia śledzenia działań i obserwacji zachowań użytkowników przechodzi do rzeczywistości – czyli offline. Śledzenie nie będzie już wyłącznie możliwe za pomocą ciasteczek, aktywnego podglądu przeglądania internetu, wirusowych trackerów, czy pobierania nadmiernej ilości danych przez aplikacje. Montowane są urządzenia, które będą robić to samo w zwykłych sklepach.

Monitoring zachowań jest w cenie

W przeciągu ostatniej dekady stwierdzono, że ścisła kalkulacja potrafi przynieść dokładne wyniki nie tylko ilościowe, ale uzasadnia też teorie zachowań jakościowych. W tym celu powołano wiele instytucji mierzących wszystko co ważne, stworzono ogrom urządzeń kalkulujących, śledzących i analizujących działania ludzkie. Przykłady widać chociażby w sporcie – po każdym meczu piłki nożnej można zajrzeć w statystyki poszczególnych zawodników – jaki dystans przebiegli, jaka była ich średnia i maksymalna prędkość, ile minut trwał ich kontakt z piłką, ile fauli wykonali, ile podań, itd. itp.

W internecie śledzi nas niemal każdy duży dostawca – jeśli jesteśmy zalogowani w Google, firma wie, jakie strony odwiedzamy i dostosowuje do nas swoje reklamy lub proponuje słowa kluczowe, które mogą nas zainteresować. Podobnie robi Facebook – jeśli jesteśmy zalogowani analizuje oglądane przez nas strony jeżeli posiadają zainstalowane wtyczki społecznościowe i proponuje nam podobne do nich strony sponsorowane. W zeszłym roku media opublikowały raport opłacanych „polubień” przez koncerny, które nabijały popularność fanpage’y, jeżeli ktoś w prywatnej wiadomości do znajomych wpisał nazwę marki.

Metody śledzenia zachowań w świecie rzeczywistym

Firma Euclid Analytics oferuje wykorzystanie anten Wi-Fi do obserwacji klientów wewnątrz sklepów. Technologia monitoruje ilość aktywnych smartphonów w sklepie – to znaczy, że wskazuje dokładną ilość osób posiadających te urządzenia. Śledzi właściwie każdego z osobna – ile czasu spędził w sklepie, między jakimi działami chodził, jak długo się zatrzymywał w danych miejscach.

Technologia może być skuteczna w krajach wysokorozwiniętych, bo pamiętać trzeba, że nie wszyscy jeszcze używają smartphonów. Zaletą takie oprogramowania jest prosta kalkulacja i dokładne wykazanie wszystkiego w statystykach. Firma oferuje kompleksowe oprogramowanie które pozwala ustawić szereg parametrów, które w raporcie mają się pojawiać.

 wzrost

Potencjał rozwoju

Technologia ma być wkrótce ulepszona o wielofunkcyjne kamery rozpoznające poszczególne osoby i ich konkretne ruchy/gesty. W dodatku ekran będzie zapisywany w katalogu wszystkich kamer łącznie, co pozwoli nie gubić klienta z oczu i zapobiegnie „zgubieniu” go pomiędzy poszczególnymi obrazami. Oczywiście problem pojawia się z prywatnością. Na razie jeszcze nie wiadomo jak zareaguje prawo na takie działania i jak radzić sobie będą grupy lobbingowe. Można przewidywać, że rozwiązania wzbudzą ostre kontrowersje.

Z tego względu możliwe jest, że sposoby śledzenia klientów zostaną ograniczone do prostych metod lub za możliwość kontroli będą oferowane różne benefity.

Korzyści dla sklepów i klientów

Zaletą takich rozwiązań będzie optymalizacja pracy w sklepie. Szczególnie w dużych sklepach może to usprawnić działanie serwisu – na przykład obsadzone zostanie więcej biurek z pomocą dla klienta, sprzedawcy będą wiedzieli jak wiele kasjerów ma obsługiwać sklep.

Analizując ruch w sklepie można też zadecydować o lepszym ulokowaniu produktów czy działów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps