Pomyśl o swoich… pomysłach

Wiadomo, że dobry (czytaj: oryginalny) pomysł to klucz do sukcesu nie tylko w biznesie. Niewielu jest jednak geniuszów, którzy sypią koncepcjami jak z rękawa, chociaż nawet oni nie oferują pomysłów doskonałych od samego początku. Dlatego trzeba zdać sobie sprawę z tego, że pomysł, na który wpadłeś, to dopiero zalążek, ciągle wymagający modyfikacji i doskonalenia.

dobry pomysl

 Nie rezygnuj tak łatwo z własnych pomysłów

Czasem jest tak, że nie od razu dostrzegasz potencjał tkwiący w swoim pomyśle i dlatego szybko z niego rezygnujesz. To błąd! Należy bowiem uważnie się mu przyjrzeć. To normalne, że będziesz musiał jeszcze wiele razy go modyfikować, nim go w pełni zrealizujesz. Nie odrzucaj pomysłu tylko z powodu tego, że wydaje się on być na pierwszy rzut oka głupi czy mało użyteczny. Daj mu szansę. Twoja firma szybciej osiągnie też sukces, jeśli często będziesz poszukiwać rozwiązań, dotyczących tego, jak coś w niej ulepszyć – wysłać pracowników na odpowiednie szkolenie, by podnieść ich kompetencje? Wprowadzić pewne komunikacyjne usprawnienia? Wymienić sprzęt na lepszy i bardziej sprawny?

Mam naprawdę świetny pomysł!

Tak, ale co dalej? Jeśli tylko czujesz, że Twój pomysł jest dobry, od razu go zapisz (ale nie oceniaj), bo potem wypadnie Ci z głowy! Ulepszaniem owej koncepcji zajmiesz się potem, na razie tylko odnotuj, że jest ona warta dalszej uwagi. Gdy już spiszesz wszystkie pomysły oraz ich możliwe warianty, czas na to, by przyjrzeć się im krytycznym okiem oraz zacząć je weryfikować. Niektóre osoby wydają Ci się być bardziej kreatywne niż inne, bo zawsze mają kilka rozwiązań na podorędziu? Często w duchu pytasz: „jak one to robią?” Tymczasem rozwiązanie może być prostsze niż myślisz. W początkowej fazie mozolnego procesu wymyślania „czegoś” liczy się ilość, a nie jakość. Dlatego zapisuj naprawdę wszystko, co przyjdzie Ci do głowy – jak już wspomniano wyżej, na selekcyjne sito przyjdzie czas później.

jak wpasc na dobry pomysl

Użyteczne ostrze krytyki

Ale zapisanemu na kartce czy w komputerze pomysłowi daleko jeszcze do realizacji, a ukrywanie pomysłów do niczego nie prowadzi. Dlatego staraj się jak najczęściej o nim mówić oraz prezentować go (a nie narzucać) innym ludziom. Przyjrzyj się też takiej sytuacji: jesteś pracownikiem i wpadłeś na pomysł, który wart jest tego, by przedstawić go szefowi. Jak to zrobić, by nie wyglądać jednocześnie na kogoś, kto „wszystko wie najlepiej”? Najlepiej jest zasugerować pomysł tak, jakbyś zasięgał opinii kogoś bardziej doświadczonego od Ciebie (np. „Co według pana stałoby się, gdyby…”). Nie bój się poznawać zdania innych na temat Twojego pomysłu – każda ocena (zarówno ta pozytywna jak i negatywna) rzuci na koncepcję całkiem nowe światło. Patrzysz z podziwem na biznesowe rekiny? Wiedz, że mało z nich wspięło się tak wysoko, bez uwzględniania cudzej krytyki i sugestii. Dlatego postępuj podobnie – szanuj opinie innych i doceń te najbardziej krytyczne słowa. I najważniejsze: nie przejmuj się, jeśli któryś z twoich pomysłów zostanie odrzucony – i tak zyskujesz cenną wiedzę, z której na pewno skorzystasz w przyszłości, a poza tym zawsze możesz wymyślić coś innego…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps