Przedsiębiorstwa społeczne

Wschodzącym zjawiskiem w biznesie jest przedsiębiorczość społeczna – są to firmy zakładane ze względu na niesienie maksymalnego dobra społecznego. Nie oznacza to, że pracownicy tych firm nie zarabiają na swoje utrzymanie. Większość z nich żyje całkiem nieźle, a zyski firmy przeznaczane są na zmiany, które nie dotyczą stricte biznesu. W USA i Wielkiej Brytanii obszar ten jest już całkiem rozwinięty, natomiast w Polsce jeszcze nie wykiełkował.

Firmy społeczne działają ku maksymalizacji dobra społecznego

Firma społeczna jest instytucją o większym rozmiarze niż organizacja charytatywna. Można nazwać ją w pełni firmą, bo wszystkie jej struktury działania są oparte o zasady biznesowe, z tym wyjątkiem, że nie generuje ona zysków dla siebie. Skupia się na zwiększeniu wskaźnika dobra społecznego. O ile termin ten można rozumieć ogólnie, firma taka różni się od działalności charytatywnej tym, że stara się wpłynąć na jak najwięcej obszarów życia związanych z daną branżą. Zazwyczaj posiada też kompleksowe możliwości działania.

Modeli wspierania społeczeństwa jest wiele – są firmy ukierunkowane na zysk, ale ich misja zaznacza, by wnosić pozytywną wartość do społeczeństwa i środowiska. Coraz więcej przedsiębiorstw troszczy się też o środowiska – najczęściej są to działania wizerunkowe korporacji (na przykład British Petroleum). Tak zwane organizacje czy przedsiębiorstwa non-profit przeznaczają całą część swoich zysków na czynniki charytatywne. Oczywiście odjąć od tego trzeba koszty utrzymania, operacji oraz inwestycji.

srodowisko

Najważniejsze pytanie stanowi to, kto inwestuje w takie firmy

Ciekawym fenomenem w krajach zachodu, a w dużej już skali w USA jest klasa inwestorów, których nie interesuje zwrot inwestycji, a osiągnięcie celu społecznego. Mogą to być inwestorzy instytucjonalni, albo tacy, którzy część swojego kapitału przeznaczają na inwestycje w przedsiębiorstwa społeczne, a część w komercyjne.

Warto mieć na uwadze to, że cele społeczne są stale redefiniowane i w rezultacie są trwałymi procesami. Przykładowo, w Detroit jedno z takich przedsiębiorstw zajmowało się wspomaganiem bezrobotnych, zwiększeniem tolerancyjności rasowej, a obecnie stara się o tworzenie nowych miejsc pracy dla Afroamerykanów.

W Polsce skala jest znacznie mniejsza

Istnieje dosłownie kilka przedsiębiorstw, które można określić mianem firm społecznych. Podstawową metodą pozyskiwania funduszy jest wykonywanie projektów samorządowych lub unijnych przez fundacje. Generalnie mówiąc nasz kraj nie doszedł jeszcze do momentu większych inwestycji w tym zakresie, wychodzących poza model organizacji charytatywnych.

Ciekawym jednak rozwiązaniem są projekty globalne, oferowane przez koncerny i instytucje USA i Wielkiej Brytanii. Przykładem takiej instytucji jest Echoing Green, ale szanse realizacji długoterminowego projektu w Polsce są zazwyczaj nikłe, ze względu na wyższe zapotrzebowanie pomocy w krajach trzeciego świata.

zdjęcia: foter.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps