Szlachetna sprzedaż – Jaki jest sens działań charytatywnych na rynku konsumenckim?

Serwis trendwatching.com opublikował niedawno raport dotyczący zachowań konsumentów na rynku w południowej i środkowej Ameryce. W tym wpisie postaram się odnieść refleksje analityków do naszej sytuacji gospodarczej i rynkowej – jakich zmian możemy się spodziewać w najbliższym czasie? Czy w Polsce ma miejsce podobny trend?

Raport o południowej i środkowej Ameryce

Interpretatorzy rynku południowo i centralnoamerykańskiego uważają, że wzrasta tam trend zaangażowania w sprawy społeczne wśród bardziej zamożnych i średnio zamożnych konsumentów. Nie jest on powodowany jedynie pobudkami finansowymi (dotyczy w większości mieszkańców wielkich i dużych miast), ale też technologicznymi, społecznymi i politycznymi.

Analitycy nazwali ten trend „MI CASA ES TU CASA” (z hiszpańskiego: mój dom jest twoim domem), czyli konsumenci są skorzy wspierać przedsiębiorstwa zaangażowane w zwalczanie nierówności społecznej oraz wszelkiego rodzaju dyskryminacji  Duża rolę odgrywa tu tak zwany CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu).

 handel

Problem jest duży, gdyż kraje Ameryki łacińskiej charakteryzują się wysoką stratyfikacją społeczną rozumianą wedle różnych kategorii – społecznych, ekonomicznych, wyznaniowych oraz ze względu na poglądy polityczne. W przeciągu ostatniej dekady dochodzi do znacznego wzrostu ilości osób żyjących w warunkach klasy średniej (np w latach 2003-2011 w tej klasie przybyło 40 milionów Brazylijczyków).

Wraz ze wzrostem cyfryzacji i infrastruktury internetowej coraz większa grupa ludzi zdobywa informacje o sprawach społecznych, co czyni te osoby bardziej zaangażowanymi, posiadającymi narzędzia do interwencji. Badania z marca 2012 roku pokazują, że mieszkańcy Ameryki łacińskiej są skorzy w 49% zapłacić więcej za produkty lub usługi firm zaangażowanych w sprawy społeczne (w Europie odsetek ten wynosił około 30%).

 

Zachęcam do przeczytania całego raportu na stronie www.trendwatching.com

Sytuacja na rynku europejskim

Oczywiście można wskazać rozliczne akcje wsparcia i kampanie angażujące społeczności w działalność charytatywną. Nawet w Polsce jest ich dość dużo i działy marketingowe dbają o wizerunek poprzez wykorzystanie technik CSR. Mimo tego, nie uważam, by był to znaczący trend dla polskich przedsiębiorców. Wrażliwość społeczna jest w Polsce wysoka, również wysokim poziomem można określić różnorodność społeczną (zarówno w relacji wewnątrz miejskiej, jak i relacji miasto – wieś), ale nie przekłada się to zbytnio na zachowania konsumenckie.pieniadze

 

Wsparcie fundacji i wszelkich innych instytucji oferujących pomoc odbywa się na innej płaszczyźnie pomocy finansowej, niż ma to miejsce w przypadkach opisanych w trendzie „Mi casa es tu casa”. Polacy wolą kierować fundusze w sposób dedykowany specjalnie na działalność charytatywną, niż uczestniczyć w niej w dotowaniu w formie dorywczej/przygodnej. To znaczy, że konsekwentnie rozdzielają swój budżet na konsumpcję, pomoc społeczną oraz inne ważne dla nich obszary życia.

 

Co zwróci uwagę do pomocy?

Ze strony przedsiębiorstw może brakować inicjatywy interesującego zaangażowania konsumenta w sprawy społeczne, co dodatkowo związane byłoby z marką.

Zaś konsumenci niechętnie mogą postrzegać akcje charytatywne ze względu na ich częściową komercjalizację. Z tego względu większość osób woli tradycyjnie dotować wyspecjalizowane organizacje, niż akcje CSRowe poszczególnych firm.

 

Warto zatem zastanowić się nad profilem działalności charytatywnej oraz jej potencjałem. Przede wszystkim najważniejszy jest obszar obejmujący pomoc – najprostszym sposobem pomocy jest wsparcie finansowe dla osób biednych, ale by połączyć akcję z marką warto zastanowić się raczej nad długoterminową zmianą społeczną, czy sposobem na poprawienie konkretnego obszaru życia danych osób. Akcja promocyjna powinna mieć sens dla wszystkich trzech zaangażowanych podmiotów – firmy, konsumenta wspierającego oraz beneficjenta.  Zatem jeżeli w projekcie wsparcia uda znaleźć się sens fundujący zaangażowanie każdego z tych podmiotów hasło „mi casa es tu casa” nie będzie wcale puste w polskim brzmieniu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps