Weź swój przyszły biznes pod lupę

Na początku każdy nowy przedsiębiorca jest pełen optymizmu („komu jak komu, ale mnie na pewno się uda”). Niestety, czasem konfrontacja z twardymi zasadami rynku skutecznie studzi nawet największy zapał… Warto więc wiedzieć w porę, dlaczego właśnie nasz biznes może jednak NIE wypalić.

biznespodlupa
Nie chodzi przecież o to, by otworzyć przedsiębiorstwo, które po jakimś czasie zakończy swoją działalność. W natłoku spraw związanych z otwarciem nowej działalności gospodarczej (wypełnienie formularza CEIDG-1, wybór rodzaju księgowości, złożenie w Urzędzie Skarbowym formularza VAT-R itd.) często umyka nam parę bardzo istotnych kwestii.

Nie ignorujmy biznesplanu

Trzeba sobie koniecznie uświadomić, że opracowując biznesplan nie tracimy czasu, który moglibyśmy poświęcić na konkretne działania, ale jesteśmy na najlepszej drodze do tego, by „przekuć” swoje koncepcje w czyny. Dlatego przy tworzeniu skutecznego biznesplanu weźmy sobie do serca kilka żelaznych zasad:

– przede wszystkim liczy się oryginalny pomysł (ale pamiętajmy też, że nie na każdym, pozornie bez zarzutu pomyśle można zarobić),
– pokażmy zarówno dobre, jak i złe strony przyszłej działalności,
– bierzmy pod uwagę tylko wiarygodne założenia i scenariusze,
– przygotujmy plan awaryjny (wariant pesymistyczny, optymistyczny, optymalny),
podtrzymajmy zainteresowanie osoby oceniającej biznesplan (np. dodając tabele, wykresy czy zdjęcia urządzeń, które zamierzamy kupić),
– udowodnijmy, że mamy do zaoferowania coś więcej niż konkurencja,
lepiej przeceniać konkurencję, niż jej nie doceniać.

No właśnie – planując wejście na rynek koniecznie zorientujmy się, czy aby nie jest on już za bardzo zatłoczony. Zbyt wielka konkurencja potrafi „wykończyć” nawet najbardziej obiecujące start-upy. Innowacyjne rozwiązania to podstawa, ale każdy młody przedsiębiorca musi być czujny, bo nigdy nie wiadomo, kiedy korporacyjny smok się przebudzi i zaleje rynek nowszymi produktami.

Pamiętajmy:

– bez przemyślanej strategii marketingowej (systematyczne badania rynku, zbieranie opinii wśród znajomych czy w internecie, skuteczna kampania reklamowa) trudno nam będzie odnieść sukces,

– to nie początek lat 90., kiedy „rozkręcenie” swojego biznesu było w miarę proste. Aby utrzymać się dziś na rynku musimy m.in. zaprzyjaźnić się z nowymi technologiami. Bez firmowej strony internetowej czy korzystania z usług firm zajmujących się pozycjonowaniem niewiele osób dowie się o naszej firmie,

– postawmy na doświadczone w prowadzeniu biznesu osoby. Często zakładamy firmę z partnerem czy przyjacielem, tymczasem życie weryfikuje trwałość podobnych relacji. Nasz najlepszy kumpel to na co dzień równy gość, ale może okazać się, że kompletnie nie nadaje się na partnera biznesowego.

nie uginajmy się pod presją – fakt, że wiele osób z naszego otoczenia prowadzi własne biznesy nie oznacza, że my także musimy – być może wcale nie mamy do tego smykałki, a podejmowanie często ryzykownych decyzji zdecydowanie nie jest dla nas.

Zakładanie własnej firmy nigdy nie jest łatwe, ale prawdziwe wyzwanie – utrzymanie się na rynku – jest dopiero przed nami. Lecz nawet, jeśli się nam nie uda, to zawsze możemy negatywne doświadczenia wykorzystać w przyszłości, by nie popełniać już tych samych błędów. Powodzenia!

biznesowepulapki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© Informacje biznesowe
CyberChimps